طنز
    مطلبی ثبت نشده است

کلاس پرنده به روستای خرانق پرید

کلاس پرنده به روستای خرانق پرید
تیم مجریان پروژه «کلاس پرنده» در روزهای پایانی فروردین‌ماه 96 به روستای خرانقسفر کردندتا با کمک دانش‌آموزان مدرسه‌ی شهید حمیدیا پروژه‌ی هفتم خود را اجرایی کنند..
 
به گزارش صدای اردکان به نقل از  ایلنا؛ «کلاس پرنده» پروژه‌ای است که از آبان سال 91 فعالیتش را آغاز کرد و به‌واسطه‌ی آموزش‌های متفاوت و خاص به کودکان و نوجوانان و همچنین اجرای متفاوت و خلاقانه‌اش شناخته شد. تیم مدرسان این پروژه که گروهی از متخصصان در زمینه‌های مختلف‌اند پس از سه سال دوری و عدم فعالیت، در روزهای پایانی فروردین‌ماه 96 به روستای خرانقسفر کردندتا با کمک دانش‌آموزان مدرسه‌ی شهید حمیدیا پروژه‌ی هفتم خود را اجرایی کنند.
 
روستای خرانق که در بخش مرکزی  شهرستان اردکان  استان یزدواقع شده، دو بافت جدید و قدیم دارد و هرروزه گردشگران بسیاری از سرتاسر جهاناز آن دیدن می‌کنند.


«نهال سپید»گروهی از معماران داوطلب‌اند که با رویکرد ساخت مدارس در مناطق محروم کشور مشغول فعالیت‌ می‌باشند. این بنیاد با نقد معماری مدارس سعی در بهبود طراحی فضای آن دارد. در اغلب مدارس روستایی کمیت بر کیفیت ارجحیت داشته و به همین دلیل مساحت و هزینه زیادی برای ساخت مدرسه صرف می‌شود. این درحالی ا‌ست که بسیاری از روستاهای کشور به مدرسه‌ای با این فضا نیازی ندارند.
 
سپیده علمی موسّس بنیاد «نهال سپید» با توضیح این مطلب که ما به نقاط مختلف کشور سفر کردیم تا با امکان‌سنجی مناطق، سایت مورد نظر برای ساخت مدرسه را بیابیم، افزودند: پس از تحقیقات فراوان خرانق یکی از گزینه‌های مورد نظر برای انجام این مشارکت شد. روستایی که به دلیل کمبود فضای آموزشی دانش‌آموزان تمامی رده‌هایش در یک مدرسه‌ی مشترک درس می‌خوانند که این مسئله و دوری مسافت باعث شده بسیاری از خانواده‌ها از این روستا کوچ نمایند.


وی افزود: با در نظر گرفتن مسائل مطرح‌شده و نقصی که در قانون ساخت و ساز مدارس وجود دارد، جلسه‌ای با کانون پرورش فکری استان یزد برگزار کردیم که نتیجه‌ی آن طراحی و ساخت مدرسه‌ای پنج‌کلاسه با مساحتی حدود 600 متر برای دانش‌آموزان ابتدایی روستای خرانق بود. مدرسه‌ای همسو با جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و بافت منطقه که دانش‌آموزانش در طراحی آن سهیم باشند. برای این منظور به سراغ تیم «کلاس پرنده» آمدیم که تجربه وسابقه‌ی خوبی در آموزش و ساماندهی ابزار کمک‌آموزشی در مدارس داشتند.



مجتبی کلارستاقی مدیر اجرایی «کلاس پرنده» در این باره می‌گوید: ایده‌ی اصلی تیم ما این بود که از بچه‌ها بخواهیم مدرسه‌ی مورد علاقه‌شان را نقاشی کنند. این مدرسه چه‌شکلی است؟ و اینکه دوست دارید چه عناصر و ویژگی‌هایی داشته باشد؟ و سپس جواب‌ها (نقاشی‌ها) در اختیار معماران نهال‌سپید قرار می‌گیرد تا با متخصصان روانشناسی کودک آنرا تحلیل و در نهایت برای طراحی مدرسه موردنظر، استفاده نمایند. برای این منظور در ابتدای حضورمان در مدرسه، نمایش خیمه‌شب‌بازی و کارگاه اسباب‌بازی توسط "موزه‌‌ی اسباب‌بازی سیار" برگزار شد تا جو صمیمانه‌‌ای بین بچه‌ها و اعضای گروه شکل گیرد.


با استفاده از رنگ‌های اکریلیک بدون سربی که شرکت رنگ سحر در اختیار ما قرار داده بود و با تدارک پارچه‌ی بوم نقاشی، سعی کردیم به حس‌ و تخیل بچه‌ها قدرت ببخشیم تا با اعتماد به‌ نفس بیشتری به خلاقیت بپردازند و ایده‌پردازی کنند. و در قسمت پایانی پروژه، بچه‌ها جواب سوال‌های ما را روی بوم تصویرسازی کردند.
\

تاریخ خبر : 1396/01/29
ارسال نظر

نظر های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پربازدیدترین اخبار
منتخب سر دبیر
آخرین گزارشات تصویری